Bikepacken in wedstrijdvorm? Juist ja. Klinkt misschien gek, maar het bestaat echt. We zijn bekend met lange wedstrijden van zo’n 200 kilometer. Een ultra race gaat nog een stapje verder, soms wel duizenden kilometers. En dat is niet te halen binnen één dag, daar komt het bikepacken van pas. Soms wel dagen lang racen zonder voorzieningen met alleen enkele checkpoints als routemarkering, dát is ultra racen.
Wat is een ultra race?
Ultra races bestaan er in allerlei soorten en maten. Gewoon over asfalt of off-road, variërend van 500 km tot 1.500 kilometer of meer. Sommige hebben een vaste route, andere beschikken alleen over checkpoints waardoor je zelf een fietroute moet uitstippelen. Zo’n vaste route zorgt ervoor dat je over één ding niet na hoeft te denken. Dan blijven er natuurlijk alsnog talloze andere zaken waar je wél over na moet denken. Het zelf maken van een route brengt een extra spelelement met zich mee. Ideaal voor diegene die vinden dat een ultra race alleen niet genoeg uitdaging heeft.
Er zijn dus verschillende soorten, maar het lange en zware aspect blijft centraal staan. Daarnaast ben je volledig op jezelf aangewezen. Slapen? Eten? Lekke banden? Zoek het zelf maar uit. En het doel? Eigenlijk vrij simpel zoals bij iedere race: als eerste over de streep komen. Al is het volbrengen van zo’n tocht al een hele uitdaging op zich.
Compacte ultra race uitrusting
Een ultra race vraagt veel van de mens, zowel fysiek als mentaal, maar ook van de uitrusting. Zo’n lange tocht is namelijk niet te volbrengen zonder slaap, het juiste materiaal en goed voedsel. En dat moet je allemaal meenemen. Slapen kan vrij gemakkelijk in een oprolbare slaapzak. De hoeveelheid voedsel is enigszins uit te rekenen. En kleding heb je sowieso niet veel nodig, een extra fietssetje is genoeg.
Deze bikepackingtassen mogen niet ontbreken
Maar al deze spullen moet je ook nog eens meenemen. Geen koffer die achterin de auto gaat. Maar tassen, aan je fiets. En die moet je al die kilometers en hoogtemeters meezuilen. Slim inpakken is dus essentieel. We zetten een aantal onmisbare bikepacktassen op een rijtje die het meenemen van jouw spullen tijdens een ultra race gemakkelijker maken.
Zadeltas
Een zadeltas (met zadelharnas) is een must have. Deze bevestig je onder de achterkant van je zadel aan de zadelpen. Zo’n tas is strak af te stellen zodat deze niet veel beweegt tijdens het dansen op de pedalen. Vrij compact, maar genoeg plek. De oprolbare sluiting zorgt ervoor dat de loze ruimte gemakkelijk uit de tas geperst kan worden en je spullen droog blijven.
Stuurtas
Stuurtas (met stuurharnas) is handig om spullen in op te bergen die wat lichter zijn en toch volume innemen. Denk aan je slaapzak, extra kleding of je slaapmatje. Maak deze tas niet te zwaar, deze hangt namelijk aan de voorkant van je stuur en kan manoeuvreren lastiger maken.
Frametas
Een halve frametas of fullframetas hangt in je frame, in het midden van de fiets. Hier kun je wél zware spullen in meenemen. Denk hierbij aan verschillende kookspullen, etenswaren of zware reserveonderdelen, je moet immers overal op voorbereid zijn.
Extra bikepackingtassen voor meer ruimte
Een food pouch of bovenbuistas zijn twee kleine en compact opbergplekken die makkelijk te bereiken zijn. Eentje op je stang dicht bij het stuur, de andere daar net naast je stuurpen. Deze zijn voornamelijk geschikt voor proviand of je telefoon. Hier kun je namelijk gemakkelijk bij en zijn eenvoudig te openen met één hand.
Nog meer spullen vind je op de bikepacking pagina van Decathlon.
Volledig zelfvoorzienend fietsen
Geen team, geen ondersteuning. De fiets, bepakking en de fietser. Verder niets. En dat niet voor een ritje Posbank van 100 kilometer, of op een goeie dag 200 kilometer. Je moet zelfvoorzienend zijn tijdens een tocht waarbij je dagenlang moet fietsen en meerdere overnachtingen nodig hebt. Wat je tijdens zo’n tocht verbrandt, moet er ook weer bij. Je komt niet opgebrand aan in je eigen keuken waarbij je de koelkast leeg kunt roven en een fles koude cola aan je mond kunt zetten. Tijdens een ultra race moet je profiteren van schone stroompjes water en precies uitmeten dat je genoeg koolhydraten eet. Het is dus meer dan alleen trappen. De kunst van zelfvoorzienend zijn? Niet te veel meenemen, je moet alles namelijk iedere dag inpakken en vervoeren. En het blijft een race.
Het fenomeen ‘dotwatching’
Geen zorgen als je nog nooit van ‘dotwatching‘ hebt gehoord. Het is fenomeen dat alleen bij zulke ultra races voor komt. Als we het vertalen betekent het eigenlijk precies wat het is: stipkijken. Tijdens zo’n ultra race heeft iedere renner een tracker. Deze worden op de kaart weergegeven als stippen en geeft de voortgang van de wedstrijd weer. Wat het zo leuk maakt? Het mysterieuze aspect. Doordat je zo weinig informatie hebt over de dots, ga je zelf invulling geven aan bepaalde situaties. Een stilstaand stipje kan betekenen dat iemand aan het rusten is, of juist een flinke smakkerd heeft gemaakt. De onwetendheid maakt de mens juist nieuwsgierig en zorgt ervoor dat je steeds maar weer even naar de stippen kijkt.
Een ultra race rijden
Denk goed na voordat je je waagt aan zo’n tocht. Niet alleen de kilometers kosten energie. Het plannen, voorbereiden en zelfvoorzienend zijn, zijn misschien nog wel grotere uitdagingen. Als je nog helemaal niet bekend bent met bikepacken is het verstandig om er eerst zelfstandig een aantal nachtjes op uit te trekken. Geen wedstrijd, gewoon ontdekken. Daar kun je een boel van leren. Ben je bekend met het wedstrijdelement, met bikepacken én ben je klaar voor een flinke uitdaging? Dan houd niks je meer tegen. De voldoening na het volbrengen van zo’n race zal gigantisch zijn.