We zijn nog maar een klein maandje verwijderd van de lente. De donkere dagen liggen min of meer achter ons, de temperaturen lopen gestaag op en de omgeving komt langzaam tot bloei. Nog eventjes en iedereen trekt er weer en-masse op uit. Heerlijk! Maar eerlijk is eerlijk, de meeste van ons hebben de fiets al een tijd in de schuur staan. In dit artikel geven we tips hoe je je fiets lenteklaar kunt maken.
Stap 1: fiets schoonmaken
Stap 2: fietsketting smeren
Stap 3: remgroep controleren
Stap 4: banden controleren
Stap 5: fietsverlichting controleren
De doorgewinterde fietser kent geen stop maar voor veel mensen is het voorjaar de periode waarop ze de fiets weer van stal halen. Hoogste tijd om dagtochten te maken of een weekendje te bikepacken. Omdat de fiets hoogstwaarschijnlijk een tijdje stil heeft gestaan is het verstandig om alles na te lopen. Juist nu. Nu het nog rustig in de winkels is en spullen op voorraad zijn. In dit artikel maak je je fiets in 5 simpele stappen klaar voor de lente.
Stap 1: fiets schoonmaken
Beginnen met een voorjaarsschoonmaak. Het past bij de lente. Ook voor het gereedmaken van de fiets is dat altijd een prima eerste stap. Bij het schoonmaken kom je langs alle onderdelen en zie je meteen wat er eventueel aan vervanging toe is.
Een fiets schoonmaken is geen rocketscience. Met de volgende handelingen kan zelfs je kind de was doen:
- Spoel je fiets af met water. Liefst met een tuinslang en niet met een hogedrukspuit.
- Ontvet de ketting, de tandwielen en de derailleur.
- Maak de rest van de fiets schoon met een sopje. Liefst met een zachte spons.
- Herhaal stap 1
- Droog de fiets met twee doeken. Eén voor het frame en één voor de wielen
- Je kunt als finishing touch je frame nog waxen maar dat is niet per se nodig.
Wil je de fiets echt grondig schoonmaken door onderdelen uit elkaar te halen. Zorg dan dat je weet wat je doet.
Stap 2: fietsketting smeren
Als de fiets weer schoon is moet je niet vergeten om de ketting te smeren. Kettingolie of -wax zijn daar de perfecte middelen voor. Kettingsmeer. De naam verraadt het al, het is belangrijk dat je de olie of wax alleen op de ketting aanbrengt. Veel fietsers zijn geneigd om veel te veel smeermiddel te gebruiken. Dat is niet nodig. Heb geduld en doe dit schakel per schakel en 1 drup per schakel. Zorg dat de substantie intrekt en dat je daarna nog een keer de ketting door een droge doek haalt om overtollig vetresten te verwijderen.
Stap 3: remgroep controleren
De voorjaarsochtenden zijn relatief donker. Gevaarlijke verkeerssituaties komen regelmatig voor waardoor je plots in de remmen moet grijpen. Controleer bij het klaarmaken van de fiets daarom altijd de remmen. Eerst door de kabels te controleren, daarna door ze nog eens goed af te stellen. Het afstellen verschilt per type remsysteem. Hieronder een korte uitleg voor velgremmen en schijfremmen:
Velgremmen afstellen
Controleer nadat je de kabels hebt gecheckt of de remblokjes ook nog in orde zijn. Alles oké? Start dan met afstellen. Als je je rem helemaal kunt inknijpen heeft het vaak te maken met kabelspanning. Begin bij de handremmen door de stelnippel uit te draaien. Na een aantal slagen draai je de gekartelde lock-ring terug, tegen de rem aan. Als het goed is staat de rem nu al meer op spanning. Als dat niet het geval is kun je de rem afstellen bij het wiel.
Zorg voordat je aan het wiel begint dat de stelnippel weer is ingedraaid bij het handvat. Pak vervolgens het juiste formaat inbussleutel. Draai de klem los zodat je de kabel kunt spannen. Draai daarna de klem weer vast met de sleutel. Controleer of je de gewenste spanning hebt door het wiel een keer rond te draaien. Loopt het wiel ‘aan’ of remt het geheel nog niet goed genoeg. Herhaal de stappen totdat je de juiste spanning hebt gevonden. Door te stellen bij het wiel heb je nu ook weer meer speling bij je handremmen. Je kunt daar de spanning finetunen met de stelnippel.
Schijfremmen afstellen
Check ook bij de schijfremmen of de schijfremblokjes nog goed zijn. Als ze redelijk versleten zijn, kun je beter nieuwe remblokjes plaatsen. Voor het afstellen van schijfremmen zorg je dat je wielen vrij kunnen draaien. Plaats de fiets het liefst in een montagestandaard of zorg dat je dit klusje met z’n tweeën doet.
Klaar voor start? Draai de bouten van de remklauw los en laat het wiel ronddraaien. Knijp vervolgens je handgreep in en houd de rem vast! Nu draai je de bouten op je remklauw weer vast. Controleer of alles goed zit door de rem los te laten en het wiel opnieuw te laten ronddraaien. Knijp in de rem om te zien of alles naar behoren werkt.
Stap 4: banden controleren
Klein puntje van aandacht maar eentje die je niet wil missen: de banden. Anders dan bij een autoband hoef je bij een fietsband niet het profiel te controleren. Je kunt wel checken of er scheurtjes ontstaan of de lekband door de buitenband zichtbaar wordt. Als dat zo is, is het tijd om de band te vervangen. De achterband slijt sneller, dus je kunt overwegen om de banden tijdelijk te wisselen wanneer je één van de twee banden moet vervangen.
Waar je daarnaast op moet letten is de bandenspanning. Met een goed opgepompte band kun je langer van de band genieten. De minimale en maximale druk staat altijd op de buitenband vermeld. Als je een fietspomp met drukmeter hebt kun je dit simpelweg zien op de meter. Zorg in ieder geval dat je de minimale druk in de band pompt. De ideale spanning heeft deels met je gewicht en deels met je wensen te maken. Met een harde band fiets je sneller maar het zit minder comfortabel dan een zachte band.
Stap 5: fietsverlichting controleren
Omdat het langer licht blijft, blijven ook veel mensen langer buiten. Met als gevolg dat wanneer de zon zakt, er meer verkeer op de been is. Daarom wil je bij schemering extra goed opvallen. Persoonlijk zijn wij geen fan van wegwerpverlichting. Fietslichten die op enkele batterijen lopen en na een korte tijd weer de prullenbak in kunnen. Beter is het om goed werkende lichten op je fiets te hebben zodat je nooit zonder verlichting komt te zitten. Als je dan toch losse lichtjes koopt, investeer dan in oplaadbare fietslampen. De keuze is inmiddels reuze en in dat aanbod heb je ontzettende veel kwalitatieve lampen.
Een veilige rit is het hele jaar door belangrijk maar omdat de meeste mensen in het voorjaar de eerste meters maken, wil je juist in deze periode op een betrouwbare fiets zitten. Met de bovenstaande tips kom je een heel eind.