Een fietspomp in de palm van je hand – de elektrische Flextail Tiny Bike Pump

door

De ontwikkelingen in de fietswereld gaan razendsnel. Van aluminium- naar carbonframe, van 23mm naar 32mm bandbreedte en van mechanisch- naar elektrisch schakelen. Niets lijkt meer te gek. Niet alleen de fiets, maar ook de bijbehorende tools zijn aan verandering onderhevig. Zo is de ‘oude’ fietspomp ook herontworpen in een pocketsized elektrische variant. Reporters Casper en Ruben hebben de Flextail Tiny Bike Pump in hun bezit en hebben de pomp in de afgelopen weken getest. Ze waren beiden bijzonder nieuwsgierig naar hoe dit vernuftige apparaatje zich in de praktijk zou gedragen en namen de proef op de som. In dit artikel nemen ze je mee in hun bevindingen.

Een goede uitrusting is het halve werk

Ruben: Zelf ben ik fietsenmaker geweest en wanneer ik in een groep rijd, ben ik altijd de eerste die van zijn fiets getrokken wordt om een binnenband te vervangen, wanneer iemand onderweg lek rijdt. Hop, wiel er uit, die band oppompen met een patroon of fietspompje en binnen een minuut tien kunnen we gewoon weer door. Simpel niet? Toch herken ik het nog steeds: mensen die echt bang zijn om lek te rijden. En ik herken de bijbehorende frustraties: de CO2-patronen die maar half blijken te werken of dat fietspompje dat niet voldoende druk geeft, waardoor je halverwege je rit toch maar besluit om te draaien. Ik heb daardoor geleerd om altijd goed voorbereid en met de juiste uitrusting op pad te gaan, want ergens stil moeten staan in de middle of nowhere en dan ook nog je rit moeten beëindigen. Daar baalt iedereen van. Deze Flextail Tiny Bike Pump lijkt me een perfecte toevoeging aan mijn uitrusting.

Specs

De pomp is gemaakt van aluminium en weegt in totaal ongeveer 110 gram. Hij kan in 25 minuten volledig worden opgeladen met de bijgeleverde laadkabel en pompt daarmee een 700 x 25c band twee maal volledig op. Daarnaast zitten er in de verpakking nog bevestigings-straps voor als je de pomp aan je fiets wilt bevestigen en tot slot een mondstuk voor het oppompen van een bal naar keuze. Al met al zit het apparaatje, voorzien van USB-C charging port, goed in elkaar.

Klein maar fijn

Na het uitpakken valt een ding meteen op, het formaat. De pomp past gemakkelijk in de hand en voelt solide aan. Direct even opladen en een rood of groen kleurende knop geeft aan wanneer de pomp volledig opgeladen is. Het bevestigen op het ventiel is gemakkelijk, simpelweg het mondstuk over het ventiel heen schuiven en je bent ready to go.

Bij het aanzetten valt nog iets op, het geluid. Dit kleine apparaatje maakt net zoveel geluid als een kleine compressor, wat het in feite natuurlijk ook is. Het gesprek met je collega fietser moet dus even worden gestaakt als je de band oppompt, maar met een druk op de pomp is je band in iets meer dan 1,5 minuut weer volledig opgepompt.

De praktijk

Casper: Na de pomp iets meer dan 4 weken in mijn bezit te hebben, merk ik dat hij volledig in mijn ‘fietsroutine’ is geïntegreerd. Het oppompen van de banden is zo gemakkelijk geworden dat ik voor iedere rit, zonder gedoe, mijn banden weer op spanning breng. Iets wat met de komst van tubeless banden, eigenlijk voor bijna elke rit moet gebeuren. Ook tijdens het klussen, een binnenband vervangen van mijn stadsfiets bijvoorbeeld, merk ik de voordelen. Niet meer opstaan om je ouderwetse fietspomp uit de kast te vissen, maar gewoon lekker blijven zitten en de elektrische pomp het werk laten doen. Decadent? Wellicht. Handig? Zeker!

Ruben: Vorige maand nam ik de elektrische fietspomp van Flextail mee tijdens een uitdagende e-MTB tocht door de Franse bergen, rondom het kunstzinnige stadje Die, in de Drôme. De keien waar we overheen fietsten waren zo groot als tennisballen, waardoor we zelfs twee keer lek reden. Gelukkig was ik goed voorbereid en had ik de elektrische fietspomp van Flextail bij me.

Pluspunten van de Flextail Tiny Bike Pump

• Lichtgewicht en compact:
    Weegt slechts 132 gram, waardoor hij gemakkelijk mee te nemen is. Het pompje past gemakkelijk in de achterzak van je shirtje.
  • Efficiëntie:
    Pompt je band snel en efficiënt op tot 5 bar, veel sneller dan een fietspompje.
  • Gebruiksgemak: Bevestig het pompje goed op het ventiel, houd de knop een paar seconden ingedrukt en voila, band vol!

Elk voordeel heeft zijn nadeel

Beide reporters zien grote voordelen in de elektrische fietspomp, maar met deze luxe komt ook een nadeel. De accu gaat een keer leeg en je zult zien dat dit net is wanneer je langs de weg staat met een platte band. Enige discipline omtrent het opladen van de elektrische fietspomp is dus wel benodigd en moet daarnaast ook mogelijk zijn. Op je off grid bikepacking-trip ben je soms meerdere dagen verwijderd van een stopcontact, dus dan is leeg gewoon echt leeg.

Casper: Wat ik ook mis, is een andere toch wel essentiële eigenschap; een drukmeter. Het is niet mogelijk af te lezen hoeveel bar je in de band pompt. Dit zou met een eventuele volgende versie kunnen worden verholpen. Voor nu vertrouw ik op het gevoel tussen mijn duim en wijsvinger.

Ruben: Nog een puntje is de bevestiging. Hij is wel kleiner dan een fietspomp, maar (ondanks de straps) niet zo handig aan je fiets te monteren. Gelukkig is het pompje erg klein van formaat en past hij prima in een van de vakken van je jersy of je saddlebag.

Conclusie

Casper: De elektrische Flextail Tiny Bike Pump is een erg handig apparaatje wat het nodige comfort met zich meebrengt. Op een drukmeter na is hij nagenoeg ‘af’. Effectief genoeg voor het oppompen van je banden en klein en licht genoeg om mee te nemen onderweg. De Tiny Bike Pump behoort inmiddels tot mijn standaard uitrusting.

Ruben: Met een prijs van 100 euro is het een investering. Fietsen is al niet de goedkoopste hobby, vooral met de prijzen van fietsen die de laatste jaren door het dak zijn geschoten. Al met al hangt het echt af van wat voor fietser je bent of deze Flextail pomp de investering waard is. Voor fietsvakanties zou ik het niet per se aanraden, maar als je voornamelijk op de weg fietst, dan is het zeker een toevoeging. Vooral als je simpelweg dol bent op gadgets.

Exclusieve Flextail kortingscode

Helemaal enthousiast over deze fietspomp? Check dan ook eens het hele Flextail assortiment, met bijvoorbeeld een sup-pomp, anti-insecten middel en tal van andere producten. Met kortingscode TheOutdoors15 krijg je 15% korting op het gehele Flextail assortiment. Je koopt eenvoudig via de website van Flextail.

Nog een paar handige tips voor het monteren van je fietsband

Als je moeite hebt om de band goed op de velg te krijgen, kan het helpen om tyre assembly spray te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de band gemakkelijker op de velg springt.

Controleer altijd de aangegeven rijrichting op de band en zorg ervoor dat je deze goed monteert. Monteer je hem verkeerd dan komt dit de rolweerstand niet ten goede en kunnen bij nat weer de spetters in je gezicht terecht komen.

De ene buitenband is de andere band niet en het laatste stukje band op de vel trekken kan soms best lastig zijn. Het kan hierbij helpen om naar het ventiel toe te werken.

Fiets accessoiresGearMerkenOnderhoud & reparatieReviewsTheBike.nl

Delen op socials