De lente is in volle gang en dat betekent traditiegetrouw dat alle fietsers hun ros van stal halen. Nu echt. Het stof nog op het frame, het lycra nog iets te strak. De paden op, de lanen in. Met de toenemende drukte doe je er verstandig aan om enkele basis richtlijnen op te volgen. Zeker wanneer je van gravelpaden geniet. NTFU is samen met Fietssport, Staatsbosbeheer, Shimano, Bicycling en Fiets een initiatief gestart: de Gravel Code. Waar de Code voor staat en hoe je hem tekent lees je in dit artikel.
Wat is de Gravel Code
Meer dan bij andere wielersporten begeef je je als gravelbiker op uiteenlopende ondergronden. Van asfalt tot karrensporen en van grindwegen tot bospaden. Met elke keer een andere ondergrond kom je elke keer een ander publiek tegen. Ruiters en wandelaars in de bossen en dagjesfietsers op fietspaden. Dat niet alleen, je mag als gravelbiker lang niet op ieder onverhard pad fietsen, ook al beweert je GPS soms het tegendeel. Daarom is de Gravel Code in het leven geroepen. Een gedragscode met 3 ijkpunten:
- Be nice, say hi: Minder vaart en groet elke ruiter, wandelaar en fietser vriendelijk. Een bedankje kost weinig moeite en levert veel goodwill op.
- Enjoy nature: Neem afval terug mee naar huis en maak geen lawaai; laat dieren en andere natuurliefhebbers genieten van de rust.
- Stay on track: Niet elk pad is een fietspad. Controleer je gedownloade route en check – voordat je een strook induikt – of er verbodsborden staan.
Een gezamenlijk initiatief
De Gravel Code is een gezamenlijk initiatief dat in 2021 is gestart door de NTFU Wielersportbond, Staatsbosbeheer (Rein Zwaan), Gijs Bruinsma en waarbij Bicycling, Shimano en Fiets zich vanaf dag 1 hebben aangesloten. Daarna is het balletje snel gaan rollen. Inmiddels wordt de Gravel Code gesteund door verschillende merken, leveranciers en liefhebbers uit de fietsindustrie.
NTFU Wielersportbond
Wielersportbond NTFU behartigt de belangen van de sportieve fietser en zet zich in voor kwaliteit en veiligheid binnen de wielersport. De Gravel Code past perfect in dat plaatje. NTFU zag een toename in het aantal recreatieve fietsers en een groei in gravel. Dat bracht nieuwe inzichten met zich mee. In natuurgebieden zie je dat doelgroepen vooralsnog gescheiden bleven. Waar ruiters op ruiterpaden blijven en mountainbikers op mtb-paden, heeft de gravelbiker nog geen vaste paden. Ze komen dus meer in contact met andere natuurliefhebbers. Vandaar dat NTFU ruimte zag om een initiatief te starten.
Ambassadeurs om de Gravel Code te verspreiden
Gijs Bruinsma (Bon Courage Events / True Grit), Erwin Sikkens (Gravel Ambassador Shimano) en Christiaan Warger (Gravelrides.cc) zijn ambassadeurs van de Gravel Code. Zij hebben door de jaren heen hun sporen verdiend in het gravel-wereldje en zijn daarmee de perfecte ambassadeurs.
Be nice, say hi
Wij spraken Gijs voor een korte toelichting. Hij bouwt al jaren avontuurlijke gravelroutes. Regelmatig voor opdrachtgevers maar soms ook voor zijn eigen evenementen zoals Where The Streets Have No Name. “We konden uiteraard nog veel meer richtlijnen bedenken maar deze drie ijkpunten zijn heel bewust gekozen”, geeft hij aan. “Met name de eerste vonden wij belangrijk omdat je als gravelbiker meer in contact staat met andere natuurliefhebbers”. Wandelaars zijn zich niet altijd bewust van de snelheden van gravelaars. Snelheid minderen en een simpele groet doen al veel goed.
Enjoy nature
Van de natuur genieten, dat lijkt zo vanzelfsprekend. Toch kunnen we er altijd iets van leren. Bruinsma bracht het heel treffend: “je bent op bezoek in de natuur”. Besef dat ook wanneer je op pad gaat. Let bijvoorbeeld op geluidsoverlast van piepende remmen en zorg dat de plastic verpakking van gelletjes en repen zorgvuldig worden opgeborgen.
Stay on track
Hij vertelt verder dat gravelbikers de mooiste routes willen rijden en niet kriskras door natuurgebieden fietsen. “Er komt heel wat bij kijken om een gravelroute te bouwen. Het is niet simpelweg een app openen maar juist informatie verzamelen vanuit verschillende bronnen.” Inzicht in data vanuit wegbeheerders, gemeenten, Staatsbosbeheer en landeigenaren helpen daarbij. Waar mag je wel gravelen en waar niet? Het is belangrijk om daar vooraf inzicht in te hebben zodat je op het pad kunt blijven. Maar ook tijdens je rit. Blijf controleren of de weg die je inslaat nog altijd toegankelijk is. Zijn er wijzigingen? Deel de informatie dan met de community in apps als Komoot.
Teken de Gravel Code online
Als supporter van de Gravel Code laat je zien hoe het hoort. Op de website https://www.gravelcode.nl/ vind je meer informatie over het initiatief en kun je de code ook zelf ondertekenen. Vanuit The Bike hebben we uiteraard getekend. De teller is de 4.500 inmiddels ruim gepasseerd, wat maar aangeeft hoe de gravel community over het idee denkt. Bijkomend voordeel van het ondertekenen is dat je toegang krijgt tot 3 exclusieve gravelroutes gemaakt door Gijs Bruinsma himself. Ik heb samen met een vriend de route in Putten gereden en kan hem warm aanbevelen.