De scherpe bergen van de Dolomieten blijven me telkens weer fascineren. Elke keer als ik ze zie, droom ik ervan om er als een vogel overheen te vliegen. Geruisloos afdalen langs steile rotswanden, met uitzicht op de diepe afgronden. Dat gevoel van vrijheid komt dichtbij tijdens de Maratona dles Dolomites. Deze dagtocht geeft je de unieke kans om door de Dolomieten te fietsen, op een autovrije route, waarbij het voelt alsof je over de weg zweeft.
Hoe populair is de Maratona?
De Maratona dles Dolomites is een van de meest iconische fietswedstrijden ter wereld. Het vindt plaats rondom Corvara in het hart van de Dolomieten. Deze jaarlijkse dagkoers trekt duizenden fietsers van over de hele wereld naar Italië om deel te nemen aan een unieke uitdaging. De populariteit maakt het tegelijkertijd ook moeilijk om mee te doen: van de 31.000+ inschrijvingen kunnen er maar ongeveer 8.000 meedoen, waarvan al 4.000 tickets zijn vergeven aan mensen uit de omgeving, sponsors, tour-operators etc. Hoe je het beste ervoor kan zorgen om toch ook mee te doen, leg ik later uit.
Drie afstanden
De Maratona dles Dolomites heeft drie verschillende afstanden, zodat wielrenners van alle niveaus kunnen meedoen. Bij het kiezen van een route is het belangrijker om naar de hoogtemeters te kijken dan naar de afstand, aangezien die eerste de echte uitdaging bepalen. Een van de bekendste routes in de Dolomieten, de Sella Ronda, is opgenomen in alle drie de afstanden. Kies je voor de kortste afstand, dan rij je feitelijk de Sella Ronda. Zelf heb ik de middelste route afgelegd.
Startnummer ophalen in de Maratona Village
Ik verbleef in een hotel in Corvara. Al vanaf een paar dagen voor de start van de race, is er in Badia de “Maratona Village” te vinden: een evenemententerrein met kraampjes voor fietskleren en spullen en een podium met optredens en gesprekken. Mijn startnummer is ook hier op te halen. Dit was ook een goed moment om vanuit Corvara even een testrondje te fietsen voor de race. Vanuit Corvara is het ongeveer 8,5 km afdalen naar Badia. Onderweg, op de helft, kom je langs de startplaats, La Villa. Na mijn testrondje terug in Corvara kocht ik nog wat repen en gelletjes, maakte ik mijn fiets klaar en was ik ready!
Wat neem je mee op de fiets tijdens de Maratona?
Op de dag van de race stond ik vroeg op, maar gelukkig had mijn hotel hier al rekening mee gehouden. Om 5:00 uur ’s ochtends werd er een heerlijke pastamaaltijd geserveerd, een perfecte start van de dag. Het weer in de bergen kan echter onvoorspelbaar zijn, dus nam ik extra kleding mee op de fiets: beenstukken en een extra set lange handschoenen.
Tip: doe een wielrenshirt aan onder een wielrenjack, dan heb je extra rug zakjes voor de extra spullen.
Vroeg opstaan voor de start in La Villa
De Maratona is autovrij, maar dit geldt maar tot een bepaald tijdstip. Daarom zijn er tijdslimieten waar je rekening mee moet houden. Meer informatie vind je op de officiële website. Tijdens de wedstrijd mag je zelf kiezen welke afstand je wilt afleggen. Let er wel op dat als je een van de langere routes kiest, je op tijd bij bepaalde splitsingen moet zijn. Anders kun je die route niet afmaken en ga je verder met een kortere afstand. Omdat er tijdslimieten zijn, begint de race al vroeg in La Villa (6:30u). Het is slim om er op tijd te zijn, tussen 5:30-6:30u, zodat je vooraan kunt starten. Dit maakt het makkelijker om de tijdslimieten onderweg te halen. Zelf kwam ik te laat aan, waardoor ik achteraan stond en pas een half uur na het startschot echt kon beginnen.
Het einde van alle routes is in Corvara, waar de deelnemers worden verwelkomd met een pasta party: een biergarten met veel pasta.
Als een raket omhoog en vol vertrouwen naar beneden
De race was zonder twijfel uitdagend, maar dankzij mijn goede voorbereiding en een fijne fiets was het goed te doen. Bij de splitsing tussen de medium en lange route kwam ik helaas net te laat, waardoor ik niet verder mocht op de lange route en de Passo Giau moest missen. Maar dat had ook een voordeel: ik had mijn energie gespaard voor die steile klim, en nu kon ik alles geven op de medium route. Ik vloog als een raket omhoog naar de Passo Falzarego, en het voelde fantastisch!
De afdaling daarna was schitterend, en dankzij mijn brede banden van 32 mm kon ik comfortabel en vol vertrouwen door de bochten snijden. Zonder auto’s op de weg was het helemaal perfect. Ondanks de regenbuien bleef ik warm door mijn goede kleding, en de adembenemende uitzichten maakten de ervaring compleet.
Het voelde echt alsof ik door de bergen vloog als een vogel.
Hoe kom ik aan een ticket voor de Maratona?
Begin op tijd met de voorbereidingen, zowel fysiek als administratief. Zo vergroot je je kans op een geslaagde deelname. Door de populariteit van het evenement vindt er elk jaar een loting plaats om te bepalen wie mag deelnemen. Dit betekent dat je niet zomaar verzekerd bent van een startplek. Om mee te doen aan de loting, moet je eerst een ‘pre-registratie‘ voltooien, die beschikbaar is tussen midden oktober en begin november. In de tweede helft van november krijg je dan te horen of je bent ingeloot.
Er zijn nog andere manieren om mee te doen: je kunt voor de pre-registratie een touroperator pakket kopen (deelname + verblijf) en je kunt overwegen om goede doel kaarten te kopen (200 kaarten beschikbaar eind november en nog eens 200 kaarten beschikbaar in maart). Beide opties geven wel zekerheid op deelname maar zijn duurder dan een normaal ticket. Registraties moeten voor mid april bevestigd worden om mee te doen.
Tot slot is er een recent medische certificaat nodig volgens de Italiaanse wet. Voor zo’n handtekening kun je helaas niet naar de huisarts gaan, maar is een bezoek aan een sportarts nodig. De kosten voor deze medische keuring, met o.a. ECG (hartfilmpje) tijdens een inspanningstest, zijn rond de 200 euro, hoewel een deel vaak wordt vergoed door de zorgverzekering. Over kosten gesproken, deelname aan de Maratona kost zo’n 150 euro.