Onderzoek naar de Gravelbiker

door

Gravelaar, gravelbiker, gravelfietser, gravelspecialist. Wat is het nu precies? Gravelbiken is een relatief nieuwe discipline in de wielersport maar gezien de enorme populariteit, eentje om rekening mee te houden. Omdat het vrij nieuw is, is de fietser nog onbekend. Wielersportbond NTFU hield een onderzoek onder 700 gravelbikers. In dit artikel lees je er alles over.

Wat is gravelbiking?

Misschien goed om bij het begin te beginnen. Want wat is gravelbiking? Gravelbiken staat letterlijk voor het fietsen op gravelwegen. Maar eigenlijk is die gedachte best achterhaald, want je kunt met je gravelbike ook prima op bospaden en andere (onverharde) wegen fietsen. Waar de racefiets het beste tot zijn recht komt op het asfalt en de mountainbike beter presteert in de bossen, zit de gravelbike er tussenin. Dat maakt het gravelen ook zo populair. Juist die veelzijdigheid maakt een gravelbike ook uitermate geschikt voor toertochten.

Hoe vaak trekt een gravelbiker eropuit?

Oké genoeg over het ontstaan. Door naar het onderzoek. Want waar wij benieuwd naar zijn is hoe vaak de gravelbiker eropuit trekt. 40% van de gravelaars gaf aan er maximaal 4x per maand op uit te trekken. Een gelijke groep gaf aan tussen de 4 tot 8 keer per maand de gravelbike erbij te pakken. Simpele rekensom leert ons dat 80% van de gravelbikers zo’n 1 à 2 keer per week fietst. 

Hoe maken ze dan hun gravelroutes?

Gravelliefhebbers zijn vindingrijke types. 48% van de bikers geeft aan zelf een route te maken in een app als Strava of Komoot. Een kwart van de rijders downloadt simpelweg een bestaande route. Een website die daar wat mij betreft een speciale vermelding voor verdient is die van Christiaan Warger: Gravelrides.cc. Ook wel leuk om te weten is dat 20% zonder plan op pad gaat.

Top 3 provincies om te gravelen

Een mooi stukje gravel ligt niet bij iedereen om de hoek. Sommige van ons zullen een stukje moeten reizen om een gravelpad af te kunnen leggen. Het onderzoek laat zien dat de meeste gravelbikers daar best wel voor in de auto of trein willen stappen. Dat zorgt er ook voor dat er een interessante top 3 van provincies is (in willekeurige volgorde):

  1. Gelderland
  2. Noord-Brabant
  3. Utrecht

Top 3 gravelbike merken

Steeds meer merken haken in op de gravelbike trend. Dat geeft maar aan dat het wel degelijk een blijvertje is. Er zijn zelfs elektrische gravelbikes zodat de sport voor een breder publiek toegankelijk is. Uit het onderzoek van NTFU kwam een duidelijk top 3 naar voren (opnieuw in willekeurige volgorde):

  1. Canyon
  2. Cannondale 
  3. Specialized

Een kostbare hobby

Uit het onderzoek blijkt dat gravelbikers gemiddeld zo’n €2.776 euro uitgeven aan een fiets. Interessant, want de gemiddelde aanschafprijs voor een racefiets (€1.517 euro) of een mountainbike (€1.086 euro) ligt een stuk lager. 

Dat kan komen door het relatief kleine aanbod aan tweedehands gravelbikes. Nog geen 5% van de bikers kocht hun gravelbike namelijk tweedehands. De meeste gravelbikes werden in de fietsenzaak gekocht (61 procent). Een vijfde kocht de fiets online bij het merk en tien procent kocht ’m online via een fietsenwinkel.

Gravelbikers zijn sociale wezens

Het gravelen gaat gepaard met een eigen subcultuurtje. De gravelbiker staat bij andere fietsers qua stijl bekend door het stigma van de houthakker blousjes, maar het is veel meer dan dat. Het is voor sommige meer een levensstijl. Saamhorigheid speelt een grote rol en competitie of races spelen nauwelijks een rol. Het gaat om de ervaring. 

Overgewaaid vanuit de States, waar al jaren evenementen worden georganiseerd, zie je dat ook terug in Nederland. Eendagse evenementen (24%) of meerdaagse tochten, gravelbikers houden wel van een feestje. Tochten georganiseerd door wielerclubs blijft voor de helft van de ondervraagden het meest populair.   

Gravelaar, gravelbiker, gravelfietser, gravelspecialist? Het zal ze een worst wezen hoe je ze noemt want ze laten zich niet zo snel in een hokje plaatsen. Ze genieten lekker van hun rondje, van het gezelschap en van de natuur.  

Benieuwd naar nog meer details? Je kunt het uitgebreide onderzoek hier teruglezen.

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.