Een trekhaak op je auto laten plaatsen kost al snel honderden euro’s. Dat is los van de fietsendrager die je nog extra moet kopen. Wie niet wil investeren in een trekhaak, en zijn fiets toch veilig wil vervoeren, is er gelukkig een oplossing: dakdragers in combinatie met fietsendragers. Om jou te overtuigen van het gemak en de betrouwbaarheid laten we je in dit artikel zien hoe gemakkelijk je de Thule Wingbar EVO (118) plaatst. Het vertrouwde Zweedse merk dat bekend staat om zijn solide transportmogelijkheden.
Thule Wingbar EVO in verschillende versies
Voor de Thule Wingbar EVO is in verschillende varianten beschikbaar. Sommige dragers hebben andere bevestigingsstukken en ook de eindkappen kunnen variëren. Deze instructie gaat over de Thule Wingbar EVO (118). Kijk vooraf goed welke variant je hebt en hoe deze variant geplaatst moet worden.
Wil je weten welke Thule dakdrager op jouw auto past? Op de website van Thule kun je je type auto invullen zodat je direct ziet welke dakdrager het beste past.
Wat zit er in de doos van de Thule Wingbar EVO (118)
De dakdragers worden geleverd in enkele losse dozen. In de langwerpige doos zitten de dakdragers, in de kleine doosjes vind je het Thule Rapid System. Dat zijn de bevestigingsmiddelen.
Wat zit er in de dozen van de Thule Rapid System
Instructies voor het monteren van de Thule Wingbar EVO (118)
Benodigde tijd: 1 uur
- Controleren onderdelen
Haal alle onderdelen uit de dozen en controleer of alles in de verpakking zit. Begin vervolgens met de montage van de Wingbars.
- Scheur de rubberen band in tweeën
Scheur met beleid de lange rubberen band in tweeën. Wees niet te bang want het rubber geeft gemakkelijk mee
- Druk de rubberen band zonder pijltjes in de wingbar
De Thule Wingbar heeft twee zijden. Een brede onderkant en een kleinere bovenkant. Zorg dat de band zonder pijltjes in de inkeping aan de bredere onderzijde wordt gedrukt.
- Druk de rubberen band met pijltjes in de wingbar
Herhaal de stap voor de rubberen band met pijltjes bij de inkeping daarboven. Ze moeten op elkaar aansluiten.
- Snijd het overtollige deel eraf
Snijd met een scherp mes het overtollige gedeelte van de rubberen randen af en herhaal de stappen voor de tweede wingbar.
- Plaats het latje met de nummers
Draai de Wingbar om en schuif het latje met de nummers in het vak. Deze helpen je uiteindelijk om de breedte van je auto te bepalen. Herhaal dit voor het andere latje.
- Plaats de achterzijde van het voetstuk
Neem het voetstuk (zonder slot) uit de Rapid System doos. Draai de Wingbar weer om en plaats nu het voetstuk in dezelfde ruimte als waar je het latje met de nummers hebt geplaatst. Herhaal dit voor de andere voetstukken.
- Plaats het slotje in de voorzijde van het voetstuk
Haal de slotjes en de voetstukken met de slotinkeping uit de Rapid Share doos. Plaats nu bij elk voetstuk het slot in de inkeping. Dit is soms even worstelen maar kijk vooral naar hoe het gat en het slot ‘matchen‘. Leg deze stukken even aan de kant want je hebt ze pas nodig wanneer je de Wingbar op de auto plaatst.
- Plaats het ijzer in de rubberen voet
In de Rapid Share doos liggen nu nog rubberen voeten met ijzers en moeren. Pak een rubberen voet en een ijzer. In de rubberen voet is een inkeping gemaakt. Hier kun je het ijzer inschuiven waarna je beide stukken met een schroef aan elkaar draait. Herhaal deze stap voor de andere voeten.
- Bevestig de rubberen voet aan de voet van de Wingbar
Bevestig de rubberen voet vervolgens aan de voet van de Wingbar door deze aan te draaien met de desbetreffende boutjes. Draai het nog niet te strak, aangezien je de voet nog moet verplaatsen wanneer je hem op het dak van je auto bevestigd.
Je kunt overwegen om in deze stap ook de meegeleverde stickers te plaatsen om aan te geven welke positie elke voet op de auto krijgt. - De Wingbar is nu klaar om op de auto te bevestigen
Maak de autodeur open en kijk achter het rubber waar een inkeping voor de bevestiging zit. Hier plaats je het ijzertje uit de Rapid Share doos.
- Draai het boutje in het ijzer
Neem nu de boutjes uit de verpakking en draai deze in het ijzertje. 5x een hele rondte is voldoende.
- Plaats de Wingbar over het boutje
Voordat je de voetstukken over het boutje kunt plaatsen moet je de juiste lengte van de Wingbar bepalen. Hier helpt het latje met de cijfers bij. Zorg dat aan beide kanten dezelfde cijfers staan om balans te houden. De balans gevonden? Dan kun je heel gemakkelijk het voetstok over het boutje plaatsen.
Ook kun je hier nog het meegeleverde rubberen stuk aan het eind van het cijferlatje plaatsen zodat je altijd de juiste lengte hebt. - Plaats het ringetje
Plaats nu het ringetje om het boutje.
- Draai het moertje aan
Nu kun je met de meegeleverde tools het moertje aandraaien. Zorg dat je met de inbussleutel het boutje tegenhoudt zodat deze niet meebeweegt. Draai het moertje stevig vast.
- Draai de boutjes strakker
Herinner je je het onderstaande beeld nog? Nu je alles op de auto hebt staan, kun je de boutjes strakker draaien zodat de Wingbars vast komen te zitten.
- Plaats de sloten en draai de Wingbars op slot
Nu kun je de voetstukken met de slotjes plaatsen en één voor één op slot draaien voor extra beveiliging.
- Plaats de eindkappen
Als laatste stap moet je de eindkappen nog plaatsen. Mocht je de dakfietsendrager willen bevestigen dan kun je deze kappen er met wat kracht afhalen zodat je de fietsendrager erin kunt schuiven.
De Thule Wingbar EVO is perfect te combineren met Thule fietsendragers. In een ander artikel leggen we je uit hoe je deze plaatst: Thule ProRide dakfietsendragers monteren.