Wie geen trekhaak heeft moet op creatieve manieren de fiets vervoeren. Dat kan achterin de auto, al dan niet door één van je wielen los te maken. Maar eerlijk is eerlijk, deze manier is nou niet bepaald fietsvriendelijk. Een dakfietsendrager biedt uitkomst. Wij hebben de Thule ProRide dakfietsendrager getest. In dit artikel delen we onze bevindingen. Van het plaatsen van de dragers en de fietsen tot aan het rijgevoel.
Specificaties van de Thule ProRide
- Laadvermogen: 20 kg
- Maten: 145 x 32 x 8.5 cm
- Gewicht: 4.2 kg
- Geschikt voor ronde framematen: 22-80 mm
- Max. bandbreedte: 3″
- Maximale wielmaat (diameter): 16-29″
- Prijs: € 182,95 (op het moment van schrijven)
- Kleur: zwart/aluminium (ook verkrijgbaar in volledig zwart)
De eerste indruk
Laten we bij het begin beginnen. De unboxing. Oftewel de eerste indruk. Wanneer je de Thule ProRide fietsendrager uit de doos haalt zie je direct dat deze zo goed als compleet uit de doos komt. Je hoeft letterlijk maar 4 handelingen te verrichten om hem ‘dakklaar’ te maken. Fijn! Dat geeft een vertrouwd gevoel omdat je op die manier niet veel fout kan doen. Wanneer je een fiets van duizenden euro’s op je dak vervoerd wil je zeker weten dat alles klopt. Eerste indruk? Helemaal goed.
Thule ProRide plaatsen op de auto
Zelf rijd ik in een beetje shabby Fiat Punto dus voor dit artikel hebben we een dikke Volvo XC40 Recharge geleend. Hoewel de dakfietsendragers op beide auto’s passen, ziet het er toch beter uit op z’n strakke bolide. Misschien is dat ook wel een mooie conclusie, dat het niet uitmaakt welke auto je rijdt want de Thule ProRide past op iedere auto. Het enige dat je nodig hebt zijn bijpassende dakdragers.
Op de website van Thule hoef je alleen je modeljaar en automerk in te voeren om de juiste dakdragers te vinden. Dakdragers gevonden en geplaatst? Dan hoef je alleen nog de ProRide in de dragers te schuiven en vast te klikken. Het schuiven gaat wat stroef maar het geheel moet ook strak zitten om zo min mogelijk speling te ervaren. Als je de drager met z’n tweeën plaatst gaat het al een stuk eenvoudiger. Het vastklikken van de ProRide gaat een beetje op gevoel. Draai wat vaker aan de klemmen om het strakker te laten aansluiten. Daar vind je vanzelf je weg in.
Uiteraard zit er een uitgebreide handleiding in de doos. Nou ja uitgebreid, met een paar simpele stappen plaats je de fietsendrager op je dakdragers. Geen paniek als je de handleiding kwijt bent want wij hebben er een kort artikel over geschreven: Thule ProRide dakfietsendrager plaatsen.
Plaatsen van de fietsen op de Thule ProRide
Oké, de drager staat. Nu de fietsen. In de specs kon je al lezen dat er een maximaal laadvermogen van 20kg is. Eigenlijk best prima want meer gewicht wil je ook niet boven je hoofd tillen. De Thule ProRide heeft een draagstang en twee gespen voor beide wielen. Het grote voordeel is dat je een lichte fiets in je eentje plaatst. Beter doe je dit met z’n tweeën.
Schuif de stang omhoog, zet je fiets op de drager en draai aan de knop om de stang vast te trekken. ‘KLIK’ zegt ie, en vast staat ie. That’s it. Voor carbon frames kun je een extra Thule framebeschermer kopen. Als de stang staat, hoef je alleen nog de gespen op de juiste manier bij de banden te plaatsen en ze vervolgens strak te trekken. Het gesp-systeem werkt hetzelfde als bij een snowboard.
Het gevoel tijdens het rijden
Het zware werk zit erop, de reis kan beginnen. Eerlijk is eerlijk, de eerste keer dat ik op pad ging voelde het onwennig. “Alleen zo’n stang, is dat wel voldoende?”, dacht ik. Het waaide die dag een beetje maar ik had een fietsdate, dus moest wel gaan. Na de eerste 10 kilometer maakte het onwennige gevoel plaats voor vertrouwen. Ja, de fiets zal wat op en neer bewegen maar hij staat echt als een huis.
Twee dingen om rekening mee te houden tijdens het rijden:
- Een beetje wind is prima maar gebruik de fietsendrager niet bij stevige windvlagen.
- Let op viaducten en parkeergarages. Meet het geheel voor de zekerheid op, zodat je niet voor onverwachtse verrassingen komt te staan.
Flixbus heeft ze ook
Laatst heb ik de Flixbus vanuit Hamburg naar Groningen gepakt. Bij het plaatsen van de fietsen zag ik dat achterop de bus de Thule ProRide werd gebruikt. Het was de eerste keer met de Flixbus en ja, ik ken de verhalen op het internet. Ik kan je bij deze ook vertellen dat ik na het zien van deze fietsendragers een stuk comfortabeler in de bus zat. Eenmaal in Groningen was alles pikobello in orde.
Bijpassende slotjes zijn inbegrepen
Omdat het plaatsen zo gemakkelijk gaat, heb ik ook het gevoel dat de fietsendrager gemakkelijk gejat wordt. Gelukkig zijn zowel de dak- als de fietsendragers voorzien van sloten. Je kunt alles prima laten zitten. Wel zo fijn als je vroeg in de ochtend meteen op pad wilt. Als je 2 fietsendragers besteld inclusief de dakdragers, worden er wel 6 sleutels meegeleverd. Het is even zoeken welke nu waarvoor bedoeld zijn. Gelukkig staan er nummers op. Haal de 2 sleutels eraf die je nodig hebt en de zoektocht is voorbij.
Algemene conclusies Thule ProRide
Mijn fiets is duurder dan mijn auto (die Fiat) dus wanneer ik hem mee op reis neem, dan wil ik zeker weten dat dat veilig gaat. Ik heb de Thule ProRide nu al meerdere keren op mijn auto geplaatst en ben erg enthousiast. Het monteren van de fietsendrager gaat echt heel gemakkelijk waardoor je hem vaker voor de dag haalt. Dat je de fiets in je eentje kunt plaatsen draagt daar zeker aan bij. Tel daar het veilig rijgevoel bij op en ik kan niet anders dan een positieve conclusie schrijven. Zoek je een fietsendrager zonder trekhaak? Dan is de Thule ProRide wat mij betreft een echte aanrader.